miercuri, 2 iulie 2014

Adyashanti - Despre trezirea spirituală

"O persoana spirituala poate deveni dependenta de trairile spirituale inalte si astfel sa piarda experienta Adevarului. Aceasta dependenta apare atunci cand se petrece ceva extraordinar si simti ca si cum ai fi luat o doza dintr-un drog foarte tare. Imediat ce l-ai luat vrei mai mult. Nu exista niciun drog mai puternic decat experienta spirituala. Componenta intelectuala a acestei dependente este credinta ca, daca ai avea mai multe experiente, te vei simti extraordinar tot timpul. Este ca morfina. Primesti o doza in spital, pentru ca ti-ai rupt mana si te gandesti: "Daca as avea cate putin din ea tot timpul, viata ar fi cat de cat placuta, indiferent ce s-ar intampla." 

Destul de curand constati ca te afli intr-o conditie nu cu mult mai buna decat a unui betiv obisnuit, cu exceptia faptului ca betivii stiu ca au o problema, pentru ca nu se cuvine sa fii un betiv. Persoana spirituala este foarte sigura ca la ea nu este nicio problema, pentru ca starea ei de ebrietate este deosebita de celelalte forme de ebrietate, iar telul ei este sa fie intr-o betie spirituala pentru totdeauna. Aceasta este starea de spirit a unui dependent: "Am avut-o si am pierdut-o. Am nevoie de ea. Nu o am." In cultura noastra ,cu atat de multe tipuri de dependente, se intelege de la sine ca dependentul este nefericit. Dar nu si in lumea spirituala. Cautatorului i se spune ca dependenta spirituala este diferita. Tu nu esti o epava, esti un cautator spiritual. 

Aceasta problema va continua atata vreme cat in tine dainuie vreo urma de speranta pentru o experienta inalta. Cand aceasta incepe sa se spulbere, incepi sa vezi ca acele experiente placute, minunate si inaltatoare sunt oarecum asemenea unor excese alcoolice, si acestea foarte placute si inaltatoare. Te simti minunat pentru o vreme, dar apoi vine o reactie egala si opusa. Culmea spirituala este urmata de valea spirituala. Am vazut asta la multi practicanti. Prin insasi natura sa libertatea n-are nimic de-a face cu mentinerea unei anumite experiente, pentru ca natura experientei este sa se miste, ca ticaitul unui ceas, se misca in continuu..."

Dansul neantului - Adyashanti

Am vrut sa postez acest frumos interviu video cu Adyashanti pentru ca, desi nu are subtitrare in limba romana, multi dintre cei ce pricep engleza vor gasi adevaruri simple despre realizarea Adevarului spiritual, despre descoperirea a ceea ce suntem in esenta. Timpul deocamdata nu imi permite sa ii pot face o subtitrare pentru care merita cu prisosinta tot efortul. Daca este cineva care poate face o subtitrare ar fi excelent. De asemenea e excelent si daca cineva are vreme sa faca un transcript dupa acest video si apoi mi-l poate trimite sa-l transform eu in subtitrare. :)
Pana atunci sa facem un mic rezumat impreuna cu cateva mici comentarii.

Adyashanti este un maestru spiritual ce si-a inceput cautarea spirituala urmand traditia Zen. La varsta de 25 de ani a avut o puternica trezire spirituala (iluminare) care, asa cum el povesteste, a fost punctul de schimbare totala asupra perspectivei spirituale. Stia ca nu e capatul drumului dar descoperise ceea ce ESTE si CE nu poate fi schimbat, transformat sau invatat. Adevarul propriei Realitati l-a facut sa isi schimbe si modul de abordare a cautarii spirituale ce pana atunci era foarte "eroica" si plina de "testosteron" spiritual. Medita ore intregi si aborda calea spirituala precum un sportiv de performanta (atlet). Dupa trezirea spirituala perspectiva a fost schimbata total si din acest punct de referinta el ofera invataturi sau ghidari celor ce cauta Adevarul. In interviu spune ca aproximativ noua din zece persoane care vin la el in cautarea iluminarii isi schimba radical punctul de vedere caci de fapt ei nu erau constienti ca nu cauta Adevarul ci doar "experiente spirituale de varf". Doar trairi sau stari ce nu au treaba cu trezirea spirituala. Si aceste trairi sunt cele mai puternice droguri care te mentin inca in planul dualitatii. Si asta desi el nu vorbeste decat despre Sine, fiind mai degraba un maestru al caii Advaita decat un maestru Zen.  El nu promite alte lucruri decat indeamna oamenii catre realizarea propriului Sine. Ce putem zice de scolile spirituale care iti promit sanatate, relatii frumoase, prosperitate, schimbarea lumii?  Schimbarea visului actual cu un vis mai frumos nu este inca iesirea din Matrix, nu este inca Libertatea. Adevarul este dincolo de visele si interesele personalitatii efemere.


Despre el insusi Adyashanti zice ca nu e un maestru ci, ca rolul de maestru e doar o functie, un lucru pe care il face dar ca nu il defineste ca fiind el insusi. Identitatea a disparut si rolurile personale s-au dizolvat si tot ce a ramas e un spatiu vid, pura prezenta, treaza si constienta de Sine ca un "Nimic" indescriptibil. Iluminarea este cunoasterea a ceea ce Esti cu adevarat. Mintea cauta experiente mistice ce in fapt apartin tot iluziei cosmice. Problema cautarii spirituale apare cand noi ne imaginam ca trebuie sa obtinem ceva la fel ca orice alt lucru exterior ce trebuie dobandit. Totul insa e mult mai simplu decat il face mintea. Trezirea spirituala nu implica deplasarea dintr-un loc in altul, nici cautarea in viitor a obtinerii vreunui rezultat, a unei salvari de conditia actuala si nici nu implica imbunatatirea a ceea ce crezi ca esti acum. De fapt trezirea spirituala este mai mult o moarte decat o implinire a ceva. Falsul eu moare si la fel imaginea de sine. E un fenomen distructiv nu creativ. Nu te re-creezi ci doar elimini falsul. Ramane doar Cel ce e fara de nume si forme, este ca un spatiu vid si infinit, lipsit de identificari si tendinte personale. Totul poate functiona ca si pana atunci, doar iluzia dispare si stii ca Esti ceea ce cautai. Dispare orice teama si anxietate. De la Sine apare o pace si o smerenie spontana si naturala. Adyashanti ne spune cum trezirea i-a inlaturat aroganta spirituala de pana atunci capatata prin efortul propriu si prin identificarea cu cel care face acest efort spiritual catre Iluminare. 

Trezirea spirituala nu este o experienta mistica. Experientele vin si pleaca, deci ele nu sunt Adevarul. Adevarul ESTE in noi tot timpul si trezirea la acest Adevar este singura realitate spirituala. Multi oameni se considera spirituali doar pentru ca au avut niste experiente din cand in cand. Unele experiente foarte puternice, de fuziune cu Universul, cu Totalitatea, de extaz mistic etc au facut ca acesti cautatori sa considere ca aceea e realitatea la care trebuie sa se intoarca. Undeva departe de ceea ce deja ei sunt ca Sine. Si astfel drogul este pus in functiune si necesitatea unei cautari furibunde si pe toate continentele lumii si in toate lumile invizibile. Insa toate aceste experiente de top sunt un fel de frisca de pe tortul vietii omenesti. Oricat de inalte si frumoase ar fi ele apartin inca imparatiei omului si nu Imparatiei Lui Dumnezeu din noi. 
Au mai mult treaba cu dualitatea : eu si ceea ce caut, eu si Dumnezeu, eu si Iluminarea de atins. Aceasta implica o minte divizata care desi ea este "hotul" se angajeaza pe ea insasi ca "politist" in acelasi timp pentru a prinde acest "raufacator". Experientele implica o memorie si o cautare deci nu o realizare a Realitatii, a ceea ce Esti. Mintea poate crea multe experiente chiar inalte si supra-realistice astfel incat ea sa nu dispara. Poate crea lumi intregi pentru a-si pastra imparatia ei iluzorie.

Realizarea Adevarului este cunoasterea a ceea ce esti cu adevarat la modul autentic si imuabil. Maestrii buddhisti (nu numai cei ai caii Mahamudra) spun ca orice samadhi oricat de inalt ar fi, orice stare de pace oricat de profunda ar fi, orice fuziune cu Intregul oricat de universala ar fi, acestea nu sunt adevarata Realitate si nu sunt caile catre Eliberarea Spirituala. Adyashanti spune la fel ca singura Iluminare valabila este Cunoasterea Sinelui si a Esentei tuturor lucrurilor, a Adevarului ce doar El Este. 

Cautarea Adevarului Ultim este ca un proces de deconstruire a ceea ce e falsul "eu". Inlaturi straturile pana la esenta. Dai deoparte foile de ceapa pentru ca in final sa ramana un "nimic" care insa e singura Realitate. Identitatea se dizolva singura in procesul auto-observarii si introspectiei. In traditia hindusa se spune "neti neti" care inseamna "nici asta, nici aceea". Te intrebi cine esti cu adevarat si nu accepti raspunsuri ale mintii ci doar raspunsul existential. Nu esti corpul, nu esti mintea, nici simturile, etc. Cunoasterea si mintea discursiva nu au vreo importanta in descoperirea de Sine. Noi deja suntem ceea ce cautam si obtinerea de noi cunostinte si informatii din afara doar adauga noi straturi peste vechiul mic "eu". 

Rolul unui maestru spiritual adevarat este de a te dezvata de falsuri si nu de a te invata si mai multe. Profesorii te invata, maestrii te dezvata. Universul este atat de vast incat doar acumularea de cunostinte ar fi nesfarsita pentru posibilitatile umane obisnuite si niciodata nu ar avea sfarsit. De aceea cunoasterea esentiala este descoperirea Celui Ce Este in Tot si toate. Si asta in modul cel mai direct si simplu posibil. 

Pentru ca lumea sa continue sa functioneze in felul ei, normele morale si etice sunt utile ei. Dar in starea naturala, care in regatul uman este trezirea spirituala, sursa este iubirea insasi si ea nu are nevoie de reguli si limitari.
Adevarul exista in noi toti insa poate fi distorsionat de mintea personala, de identificarea cu ego-ul. Mintea exista doar in trecut (memorie) sau viitor (proiectie). Ea cantareste si judeca lucrurile in functie de interesul propriu si de conservarea identitatii individuale. Ea are un castig material exterior sau interior prin castigul imaginii de sine. Si omul isi spune in minte multe despre sine insusi pe baza identificarii pe care mintea va cauta sa o protejeze si chiar sa o imbunatateasca. Identificarea personala este legata si de trib: grupul, natia, religia, echipa, etc din care omul face parte. Si atunci el protejeaza si acel trib la modul inconstient fara sa isi dea seama ca isi propaga propria imagine si propriile ganduri (desi chiar si aceste ganduri sunt preluate din exterior, majoritatea de la trib). 

In lumea fenomenelor, dupa trezirea la Realitate,  activitatile continua sau nu, dar nu mai sunt motivate de interes personal ci de o intuitie spontana interioara, un simt natural ca si derularea fortei vietii. Nici macar trezirea celorlalti oameni nu mai este o motivatie individuala. In cazul ghidarii spirituale totul vine ca un raspuns la cautarea celorlalti si e ca o expresie a Adevarului. Adyashanti zice ca e asemeni unei devotiuni acest raspuns natural la intrebarile cautatorilor. Nu are un plan anume (desi la vremea aceea avea programul stabilit deja pentru un an si jumatate) si nici interesele lumii acesteia nu ii mai sunt asa "delicioase". Face ceea ce interior simte si se poate trezi intr-o dimineata, sa simta sa nu mai calauzeasca si sa se opreasca pur si simplu. E doar o expresie a momentului la modul natural si liber. 

Despre Adevar spune ca e dincolo de ganduri si sentimente. Ideile, conceptele sunt doar interpretari ale mintii despre adevar.
In lumea oamenilor exista un asa-zis adevar de moment. Ceea ce e adevarat pentru tine in momentul prezent si care nu e in conflict interior. Adevarul prezent cel mai inalt, pentru cineva care nu s-a trezit spiritual, este la modul cel mai sincer si autentic ceea ce acum el traieste dincolo de termeni abstracti si care nu e legat de ceea ce crede ca ar trebui sa fie adevarat doar pentru ca a auzit sau a citit undeva. 

Mintea si inima sunt in armonie pentru un astfel de adevar de moment.
 Adyashanti se amuza pe baza ideilor "spirituale" din cultura occidentala care nu au treaba cu Adevarul si care confuzioneaza cautatorul:
- sa minti pentru a-i face altuia un bine sau sa il protejezi (si sa consideri ca faci asta ca un gest nobil),
- sa faci ce crezi ca e bine pentru altii ( in locul recunoasterii a ceea ce e bun si adevarat pentru tine)

Nu poti pastra in tine un conflict intre Adevar si minciuna si sa crezi ca esti un cautator autentic, sau daca e sa ne luam dupa legea atractiei "nu poti sa ajungi la Adevar prin minciuna". Cel mai bun lucru pe care il poti face pentru cineva este sa ii zici cat mai clar adevarul. Aceasta nu ii va mai alimenta propria iluzie si minciuna. Si cel mai bun lucru pe care il poate face cineva pentru tine este sa iti zica adevarul lui, ceea ce stie el exact in acel moment, fara ascunzisuri si interese personale de a te "proteja" sau de a-ti vrea tot binele din lume. 
Toti suntem Unimea si daca tu exprimi adevarul pe care il stii acum, ceea ce stii tu acum la modul sincer si autentic, atunci nu va crea confuzie in acest Tot si asta ar fi in acord cu Natura noastra reala. Asta implica sa comunici cel mai sincer adevar al tau de acum, cea mai inalta expresie a ceea ce esti si traiesti in acest moment si nu sa versi gunoiul din mintea ta pe altii. Din aceasta onestitate putem simti parfumul iubirii si grijii pentru ceilalti si pentru noi insine, parfum ce ne va imbia pentru a cauta un adevar si mai profund, tot mai aproape de Adevarul Ultim. Este un instrument spiritual foarte puternic. Sinceritatea cu noi insine si cu ceilalti este cu mult mai pretioasa decat sa ne multumim si magulim, amagindu-ne unii pe altii. Adevarul nu este interpretabil decat de minte, deci nu gasi scuze pentru a-l masca. 

Adyashanti spune ca are acces din cand in cand si in lumile nevazute ale Existentei insa acestea nu au o valoare pentru Sine si ca nici nu a fost deschis la a primi ceva de altundeva, gen invataturi, inspiratii, etc. Nu investeste deloc energie in astfel de lucruri. Despre puterile paranormale spune la fel ca nu le da importanta si nu prea i-au atras decat rar atentia desi au aparut uneori. E doar un joc de copii pe langa recunoasterea si trairea ca Sine. Despre oamenii atrasi spre asemenea fenomene, vindecari sau catre o spiritualitate emotionala spune ca e in regula daca ei vor sa isi monteze cortul undeva pe drum. E treaba lor si deocamdata asta e tot ce vor si acolo vor vietui. E o alegere pentru fiecare. Si nu e nimic in neregula in a fi intr-un "camping", e doar un rol asumat in vasta si diversa expresie a Vietii. Dumnezeu are experienta de a fi El Insusi ca "turist'.  Joaca diferite roluri pe diferite nivele. 

Legat de relatia cu cei care il urmeaza, spune ca nu e interesat de ceea ce doreste lumea sau de ceea ce vrea fiecare. El doar vorbeste despre Adevar. Fiecare practica ceea ce vrea si aplica ce doreste.

"Cunoaste Adevarul si Adevarul te va elibera." E un indemn puternic pentru orice cautator sincer.





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu